A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai betegek részére az önálló életvitel fenntartása mellett felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából nyújtott ellátás. A szolgáltatásról Buzásné Mester Bernadettel, a Csurgó Járási Család- és Gyermekjóléti Központ és Szolgálat vezetőjével beszélgettünk.
- Kik igényelhetik a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást?
- A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást nem csak 65 év feletti személyek igényelhetik, hanem indokolt esetben a 65 évnél fiatalabb személyek is, akik igazolni tudják súlyos, illetve krónikus betegségük meglétét, illetve alkalmasak a készülék rendeltetésszerű használatára.
- Milyen jellemzői vannak az igényelhető készüléknek?
- Az általunk használt készülékek por víz és ütés állóak, de talán a legnagyobb előnyük, hogy képzett gondozónők dolgoznak a rendszerben, akik a jogszabálynak megfelelően a riasztást követően maximum 30 percen belül a helyszínre érkeznek és megkezdik a szakszerű ellátást.
- Hogyan történik az ellátás?
- A ellátott személy segélyhívása esetén az ügyeletes gondozó haladéktalanul megjelenik a helyszínen, majd azonnal intézkedik a segélyhívás okául szolgáló probléma megoldása érdekében. Szükség esetén további egészségügyi vagy szociális ellátást kezdeményez.
- Mi történik akkor, ha a készülék tulajdonosa az otthonától távolabb kerül nehéz helyzetbe?
- A készülék GPS koordináták által bemérhető, tehát ha az ellátott elmegy otthonról vagy elutazik, és ott használja a készülékeket, a segítséget a központ oda irányítja. Akkor sem kell aggódni, ha a családtag az ellátottól messze lakik, mert a diszpécserközpont azonnal értesíti a gondozónőt, és ha nincs szükség orvosi ellátásra, nem kell OMSZ értesíteni, a gondozónő ellátja az igénylőt.
- Milyen költségekkel jár a készülék bérlése?
- Térítési díjat nem kell fizetni az idei évtől, teljesen ingyenes az ellátottak számára a szolgáltatás. Úgy gondolom ez a szolgáltatás 0-24 órában, gondozónői jelenléttel megfizethetetlen.
- Mi történik akkor, ha egy készülék meghibásodik?
- Amennyiben a készülékkel bármi gond adódna, intézményünk azonnal cserekészüléket biztosít és intézi az adminisztrációs feladatokat.
A készülékek a Csurgó Járási Család- és Gyermekjóléti Központ és Szolgálatnál igényelhetők az alábbi címen: 8840 Csurgó, Kossuth u. 1 Tel.: 06-82-472-432.
BV