Csurgó – Forrás a jövőhöz
Csurgó Város Polgármestere
Ilia Csaba
politikai program
Csurgó, 2024. november 29.
Tartalom
1 Társadalmi program
1.1 Egészségügy
1.2 Kultúra
1.3 Közösség
1.3.1 Civil szervezetek
1.3.2 Lakosság
1.4 Közbiztonság
2 Gazdasági program
2.1 Erőforrások
2.1.1 Természeti erőforrások
2.1.2 Humán erőforrás
2.2 Beruházók
2.3 Termelők
2.4 Szolgáltatók
2.4.1 Kereskedők
2.4.2 Turizmus
2.5 Infrastruktúra
3 Településrendezési program
3.1 Közterületrendezés
3.2 Településüzemeltetés
3.2.1 Energiahatékonyság
3.3 Allokáció
Preambulum
Csurgó város lakosai a 2024. évi helyhatósági választásokon kinyilvánított akaratukban új irányt jelöltek ki lakóhelyük jövőbe vezető útján. A város megválasztott vezetőjeként, a kapott felhatalmazás birtokában alkotok programot, amely biztosítja szűkebb értelembe véve a város, de távolabb tekintve a járásban élők számára is a zökkenőmentes átmenet és a biztos jövő lehetőségét, hogy a térség stabilan fejlődő pályán haladhasson tovább.
A program megvalósíthatósága érdekében figyelembe kellett vennem Csurgó elmúlt évtizedeiben bekövetkezett fejlesztési eredményeit, azok valamennyi a jelen állapotra és a jövőre is kiható következményével. Szem előtt tartottam a járás, Somogy vármegye és az ország gazdasági-, társadalmi trendjeit. Számításba vettem Magyarország Kormányának hatályos település- és vidékfejlesztési politikáját, az ehhez kapcsolódó fejlesztési programok lehetséges irányát kitekintéssel az Európai Unió irányelveire.
Valamennyi programelem részletes kidolgozása során a társadalom valamennyi szereplőjére tekintettel kell lennem. Minden egyes projekt, projektelem kimódolása során az esélyegyenlőség elve mentén várom az eredményeket.
Csurgó város és környezetének, a város lakóinak igényének megfelelő, − a fejlődéssel szemben támasztott legfőbb kritériumként − a fenntartható, klímabarát szolgáltató város kialakítása érdekében az alábbi politikai programot adom.
1 Társadalmi program
A települések alapját a helyben élő közösség, a lakók adják. Éljen bármely szegletében országának az ember, megmaradásának fő motiválója a közérzete, a jólét érzetének folyamatos jelenléte. Társadalmi programom építőkövének éppen a jólét fogalmát tekintem. Célom, hogy Csurgón jól éljen, jól érezze magát az, aki életvitelszerűen itt él ahogy az is, aki látógatóként érkezik városunkba. Meggyőződésem, hogy elemi létszükséglet a testi-lelki egészség. Ennek okán külön fejezetben határozom meg a város egészségügyi-, kulturális programját. Fontosnak tartom a szociális környezet, az egyenlő bánásmód és esély kérdéskörét éppúgy, mint azt, hogy testi-lelki épségünk ne sérülhessen, ezért egy-egy külön fejezet foglalkozik a város szociális és közbiztonsági programjával.
- 1Egészségügy
Csurgó szerencsés helyzetben van az egészségügyi ellátóintézmények tekintetében. A lakók 2011. óta egy épületen belül a védőnői szolgálatot, a háziorvosi szolgáltatást, a fogászati rendelőt és a járóbeteg szakellátást is igénybe vehetik. Ez utóbbi a Csurgói járás önkormányzatainak társulásával életre hívott és üzemeltetett intézményként. A csurgói egészségügyi ellátórendszer modern infrastruktúrával, stabil szakorvosi és asszisztensi gárdával, valamint védőnőkkel látja el feladatát. Célom, hogy a XXI. század követelményeinek minden tekintetben megfelelő, a betegek igényeit maximálisan kiszolgáló egészségügyi ellátórendszert tartson fent Csurgó Város Önkormányzata úgy, hogy a fejlesztések folyamatosan kísérjék az idő előrehaladtával.
Az infrastruktúra szinten tartásához elengedhetetlen a rendelkezésre álló pályázati források maximális kihasználása éppúgy, mint a lakók körében végzett edukáció, melynek két irányát kívánom erősíteni.
- Célom a tudatos beteggondozás honosítása. El szeretném érni, hogy a betegségben szenvedők időben felismerjék az orvosi segítség szükségét. Gondozásba vételre minden beteg időben és a megfelelő módon kerüljön, hogy a betegségben töltött idő minél rövidebbre redukálható legyen. Közvetett hozadéka lesz ennek a szemléletnek, hogy várhatóan enyhülni fog a teher mind a háziorvosi, mind pedig a szakellátói rendelőkben.
Ahhoz, hogy a polgárok felismerjék annak jelentőségét, hogy a betegellátás terén is fontos a tudatosság, a Csurgói Szív Egyesület és a Csurgói Egészségfejlesztési Iroda társadalmi edukációs tevékenységét szeretném igénybe venni. Mind a civil szervezet, mind pedig az Iroda alaptevékenységi körében végez ilyen és ehhez hasonló feladatokat. A jövőben, mint együttműködő partner, a városi önkormányzatnak is kapcsolódnia kell ehhez a tevékenységhez.
- Az egészségügyi terület fő céljaként éppen az egészség határozható meg. Célom, hogy Csurgó forrás legyen. Forrása az egészségnek is. El szeretném érni, hogy jelentősen nőjön a városlakók körében az egészségben eltöltött idő aránya. Annak érdekében, hogy ezt a célt a város elérje mélyreható változásokat kell generálnunk. A korábban említett edukációs tevékenység mellett az egészséges életmóddal, az egészség megőrzéssel kapcsolatos rendezvényeket, speciális programokat kívánok indítani.
Ennek a társadalmi pillérét jelenti a szív egyesület és az egészségfejlesztési iroda, az infrastrukturális támasza pedig az a sport- és turisztikai komplexum, amely fejlesztése éppen ilyen cél okán vette kezdetét a Sótonyi László Sportcsarnokkal és válik teljessé a csurgói szálloda átadásával.
A „Csurgó – az egészség forrása” program keretében kerül részletes kidolgozásra az egészségügyi terület innovatív, jövőt formáló városi terve.
- 2Kultúra
A testi – lelki egészség elengedhetetlen feltétele a megfelelő kulturális környezet. Csurgó város történelme, épített környezete, kapcsolódása a legkülönbözőbb művészeti ágakhoz, a sportban elért eredményei megannyi szállal determinálják, hogy a kultúra terén is kiemelt figyelmet kell fordítanom a programalkotásra.
Csurgó város infrastrukturális alapjai kiválóak. Impozáns művelődési háza, a Csokonai Közösségi Ház, a komplex fejlesztés részeként megvalósult Történelmi Park a Csokonai Vitéz Mihály Emlékhely és Kulturális Központtal, a páratlan Csurgó Város Helytörténeti Gyűjtemény, a Városi Könyvtár, az egyházi felekezetek templomai, a város köznevelési intézményei helyszínei, alkotói, fenntartói a város kulturális életének. Az ebben az infrastruktúrában folyamatosan zajló, megújuló attrakciók és állandó programok, kiegészülve a város nevével szorosan összeforrt tömegrendezvényekkel, a Csurgói Csuszafesztivállal, az Őszi Fesztivállal és a Festetics városok találkozójával felhelyezte Csurgót az ország térképére.
Fontos feladat az elkészült infrastruktúra hatékony és közmegelégedésre okot adó működtetése. A jövőben kiemelt helyen kívánok foglalkozni a kultúra területével, a kulturális infrastruktúra fejlesztésével. A fejlesztés keretein belül Csurgó város kulturális berendezkedésének a legújabb kihívásokkal szemben támasztott követelményeknek való megfelelés lesz a jövőben az értékőrzés melletti fő szempont. Feladatként fogalmazom meg a generációkon átívelő, aktív kultúra fogyasztás szokásának kialakítását. Meggyőződésem, hogy a kulturális élmények aktív részesévé kell tenni a város lakóit éppúgy, mint a Csurgóra látogatókat.
Ahhoz, hogy ez az alaptézis valóra váljon olyan infrastruktúra fejlesztéseket kell a jövőben megvalósítani, ami fogyaszthatóvá teszi a helyi értékeket. Élményt nyújtva engedi felfedezni minden érdeklődő számára azokat az ismereteket azt a meritumot, amely Csurgó sajátja.
Az infrastruktúra fejlesztések mellett, azonos súllyal szerepel programomban az, hogy az egymástól fizikailag elkülönülő, vagy szellemében eltérő kulturális szereplőket az eddiginél is szorosabb kötelékbe szervezzem. Munkájuk összehangolását, rendezvényeik tematikájának egymásba kapcsolódását segítő „Csurgó – a vidéki kultúra forrása” program kerül a jövőben részletes kidolgozásra. Ez lesz a kulturális terület innovatív, jövőt formáló városi terve, amellyel Csurgó Csokonai szellemiségének útján haladhat tovább.
- 3Közösség
A modern város lakóinak jólétét számos környezeti feltétel befolyásolja. Van azonban, ami nem változik: a társas kapcsolatok, a szellemi vagy értékközösségek alapozzák meg és teszik igazán erőssé az embert.
- 3.1Civil szervezetek
Célom, hogy Csurgó lakói olyan közösségé formálják a város polgárságát, amely rokonszenvet, biztonságot és boldogulást garantálva mutatja az ideérkezők számára egy vendégmarasztaló város képét.
Ezt a tevékenységét is erős alapokon kezdheti építeni a város. A közösség érdekében tenni akaró alapítványok és civil szervezetek száma és tevékenységei is kiemelkedő. Többük a város határait átlépve végzik közösség építő tevékenységüket. Célom, hogy az egyes civil szervezetek tevékenységükön keresztül bővítsék táborukat, azaz mind többen váljanak aktív szereplőjévé értékőrző és teremtő munkájuknak. Szem előtt tartom azt is, hogy közelebb kerülve egymáshoz, egymás tevékenységének erősítésével emeljék a város közjóléti funkcióinak nívóját, a polgárok jólétét. A feladat ebben az esetben is kettős.
- Egyrészt meg kell teremteni azt a finanszírozási környezetet, amely lehetővé teszi a civil szervezetek számára tevékenységi körük szélesítését, programjaik megvalósításának sikerét. A jövőben az önkormányzat lehetőségeihez mért maximális támogatást szeretném biztosítani ezen a téren a civilek számára.
- Másrészt meg kell oldani, hogy olyan fórum jöjjön létre, amely biztosítja a kapcsolódás lehetőségét, illetve a szükséges inkubációt az aktív közösségeknek. Ezen a területen is az önkormányzat feladata az útkeresés és a megfelelő hely, idő és környezeti feltételek megteremtésében való úttörő munka.
Meggyőződésem, hogy erős civil szervezetek vezetnek a határozott identitással rendelkező, teherbíró, de jóléti berendezkedésű településhez. Abban hiszek, hogy a civilek számára csak megfelelő feltételeket, alkalmas környezetet kell biztosítani. A szerveződésük, tevékenységük lendületét a résztvevő személyek adják. Biztosan tudom, hogy az alapok jók és rendelkezésre állnak, ahogy azt is bátran állítom, hogy személyemben partnerre találnak a közös cél elérése érdekében: Csurgó példát mutasson összefogásból és a civil szervezetek tevékenysége terén etalonná váljon a közösségek terén.
- 3.2Lakosság
Programom alanya, állítmánya és tárgya is Csurgó lakossága. A településre jellemző demográfiai adatokban a rendszerváltozás óta bekövetkezett változások kedvezőtlenek. A folyamat eredményeként jelentősen csökkent a helyben élők száma, korosztályos összetétele pedig eltolódott az idősebb generációk felé. Ezt a folyamatot nem megállítani, de lassítani is nehéz abban a térségben, ahol a termelő beruházások mértéke átlag alatti miközben a technológiai vívmányoknak köszönhetően mind a termelő-, mind a feldolgozóipar egyre kisebb élőmunka igénnyel van jelen a munkaerőpiacon. A magyar néplélek ebbéli ősi tudása fogalmazódik meg a gyermekmondókában is: „…oda megyünk lakni, ahol tejet kapni!” Célom, hogy a kedvezőtlen trend megtörjön, nyíljon perspektíva a fiatalok előtt Csurgón is.
A fiatalok helyben maradását „fecskeotthon” néven lakásprogram indításával szeretném támogatni. A projekt keretében 5 évig jelentős kedvezménnyel vehetnek a kérelmezők igénybe lakást. Célom, hogy a futamidő végén anyagi támogatást biztosítson lakásvásárláshoz, lakóházvásárláshoz a program.
Az ifjúkorban lévő generációk számára ifjúsági klubokat, ifjúsági kávéházat, tánc klubot, retro mozi klubot, jóga kört, kerékpáros- és túra kört kívánok életre hívni a teljesség igénye nélkül. Mindezt a helyben lakók bevonásával a társadalom széles körének véleménye mellett kívánom elindítani.
Fontosnak tartom, hogy érezzék a helyben élők, hogy részesei a város életének, aktív tagjai a közösségünknek. Számomra elengedhetetlen a folyamatos kapcsolattartás, az aktív és kétirányú kommunikáció a lakosok és a városvezetés között. Annak érdekében, hogy a tájékoztatás folyamatos, az információk könnyen elérhetőek, a döntések közösen születők legyenek a lehető legtöbb kommunikációs csatornán jelen kívánok lenni, illetve rendszeressé teszem a lakossági fórumokat és gyakorivá a közmeghallgatásokat. A fórumok a feladatok meghatározásában, a vitatott pontok tisztázásában nyújtanak különleges lehetőséget a gondolatok ütköztetésére, míg a közmeghallgatások során adott tárgykörökben nyílik lehetőség a közös gondolkodásra és megoldások, döntések előkészítésére a polgárságnak. Színessé kívánom tenni a párbeszédet aktív, online kérdőívek, közvélemény-kutatások segítségével, melyek gyors és jól elemezhető támogatást jelentenek a munkám során, valamint eredményeiken keresztül jó visszajelzést adnak a lakosságnak.
Ahhoz, hogy Csurgón mindenki megtalálja a számításait elengedhetetlen, hogy a város határain túl, a járás településeinek lakóival, sőt a régió társadalmával is legyünk képesek kapcsolatot építeni. A társadalmi szerepvállalás betöltése és koordinációja érdekében „Csurgó – a nemzedékek forrása” programot indítok. Ebben a projektben megfogalmazott tervek lesznek a garanciái annak, hogy a városunk valóban Európai és XXI. századi legyen és nyújtsa az otthon biztonságát, adjon oltalmazó fedelet, legyen a felüdülés forrása lakónak, vándornak vagy éppen turistának.
- 4Közbiztonság
Vallom, hogy egy erős és jól szervezett közösség a valódi garancia arra, hogy a lakók biztonságban érezzék magukat. Az önkormányzat a jogszabályban meghatározott feladatainak ellátását maradéktalanul végezte és végzi el ma is a közterületek biztonságának érdekében. Felügyeleti tevékenységét saját alkalmazott végzi azzal, hogy aktív polgárőr egyesület is működik a településen.
2 Gazdasági program
Egy-egy település gazdasági potenciálját erőforrásainak mennyisége és minősége határozza meg. Csurgó város és a Csurgói járás vonatkozásában a gazdaság állapotának, fejlesztési területeinek felmérése, megértése kellő körültekintéssel végzett helyzetértékelés nélkül nem lehetséges. Programalkotásom során valamennyi erőforrást figyelembe véve, tekintettel a jövőben várható kihívásokra végeztem el az előkészítő és a feladatokat meghatározó munkát.
- 1Erőforrások
Az erőforrások számbavételének, állapotmeghatározásának és jelenlegi-, valamint jövőbeli felhasználásának mérlegelése után az alábbi megközelítés mellett döntöttem. Elsőként az erőforrások provizórikus csoportosítását, majd a város szempontjából kiemelt célterületek ismertetését teszem meg.
- 1.1Természeti erőforrások
Csurgó és térségének legjelentősebb természeti erőforrásai a víz, a termőföld és a földben rejtett kincsek. A természeti erőforrások komoly előnye, hogy rendelkezésre állásukért nem kell erőfeszítéseket tennünk, már készen várnak minket. Hátrányt jelent viszont, hogy azok jellege, mennyisége és minősége nem befolyásolható.
Víz
Csurgó nevében is őrzi, hogy a víz jelentős szerepet játszik a város életében. A felszín feletti vizek vonatkozásában a Máriás - patak forrása ölt testet a településen belül, de számos vízfolyás övezi a várost, melyeket a Dombó – csatorna köt össze. Legmeghatározóbb elem a Dráva folyó. Ezeknek a felszíni vízeknek a gazdasági potenciálja a növekvő öntözési igény kielégítésén keresztül mutatkozik meg és a mezőgazdasági termelésben akkumulálóik.
A felszín alatti vízbázist tekintve nem elhanyagolható, hogy egy kifejezetten nagy ivóvízbázis jellemzi a térséget, de legnagyobb jelentősége mégis a hévíz jelenlétének, a gyógyvíz fellelhetőségének van. Míg utóbbi a gyógyászat és a turizmus terén hajt gazdasági hasznot Csurgónak, addig az előző mindezek mellett az energiatermelésben fejti és fejtheti ki a jövőben valódi erejét. A város legújabb beruházásainak eredményeként létrejött infrastruktúra használati hőenergiáját már a hévíz biztosítja. Célként fogalmazom meg, hogy a hévizek, a geotermia felhasználása terén olyan fejlesztéseket hozzon létre Csurgó városa, mely eredményeként a jelenlegi infrastruktúra hálózata megújuló energiaforrásból nyerje a működéséhez szükséges kapacitásokat, valamint az, hogy olyan fejlesztések jöjjenek létre melyek az energiatermelésben többlettel vesznek részt. Az így előállított energiát piaci alapon értékesítheti az önkormányzat. Annak érdekében, hogy ez megalapozott módon és fenntarthatóan valósuljon meg elindítom a „Csurgó – a tiszta energia forrása” programot.
Föld
A termőföld jelentősége az idő előrehaladtával folyamatosan nő. Ma társadalmi értékét az egészségesen előállítható élelmiszer szubsztrátjaként, gazdasági értelembe véve pedig, mint termesztési potenciál és a potenciál fenntartását és fejlesztését jelentő támogatás alapjaként határozhatjuk meg. Jelentősége azonban állandó és magas prioritású.
A helyi termelők nyersanyagainak feldolgozása, a feldolgozott termékek piacra helyezése a globális kereskedelmi láncok megjelenésével durván eltorzult. Városvezetőként a feladatom, hogy a még meglevő kistermelők köre mind szélesebbre bővüljön. Meg kell teremteni a feltételét annak, hogy a termelő és a fogyasztó találkozzon. Ez részben jól működik településünkön, a Csurgó Városi Kispiac a lehető legjobb helyen biztosít megfelelő infrastrukturális alapot az árucserére. Itt a feladatom abban áll, hogy az előző fejezetben tárgyalt társadalmi hatást rendezvények, termékbemutatók szervezésén keresztül elérjem, melynek köszönhetően a helyben lakók és a Csurgóra látogatók a helyi termékeket, a környék termelőinek portékáját részesítsék előnyben. Ezeken túlmenően szándékozom megnyerni a hamarosan megnyíló Csurgói szálloda vezetését, hogy szintén helyi alapanyagok konyhára vitelével emeljék, mind a szolgáltatásunk, mind pedig a város nimbuszát. A város lakóinak jóléte függ a járásban élők boldogulásától. Hiszem, hogy összefogással a termőföldből a termesztési potenciálon túl, sokkal nagyobb gazdasági értéket tudunk előállítani a helyi termelők, termesztők bevonásával. Azért, hogy a jövőben ennek minden feltétele biztosított legyen elindítom a „Csurgó – a természetközeli konyha forrása” programot.
- 1.2Humán erőforrás
Meggyőződésem szerint az emberi civilizáció egyetlen szervező ereje az akarat. Csurgó lakói jóakaratú emberek, akik azt szeretnék látni, hogy boldogulásuk biztosított ma és a jövőben is. A helyben lakók, a Csurgóra látogatók, vagy az ide települni szándékozók képezhetik azt a tőkét, amely gazdasági potenciált jelent a településen működő, vagy befektetni szándékozó beruházók előtt. Az önkormányzatnak ezen a területen egyetlen feladata van: a humánerő, mint tőke erősítése és abbéli hitének fenntartása, hogy közösen erővel nagyszerű jövőt formálhatunk.
A humánerőben megfogalmazódó tőke:
- tapasztalati-,
- szellemi-,
- spirituális-,
- élő-,
- társas és
- kulturális értelemben jelenik meg.
Ezekre az elemekre külön-külön és együttesen is úgy kell tekinteni, mint erőforrás, amelyet hasznosítani tudunk, mozgásba kell tudnunk hozni. Annak érdekében, hogy a humánerőt mind szélesebb körben tudjuk, mint tőkét értékelni és legyünk képesek jól mozgósítani, kiemelten kell foglalkoznunk vele. Az 1.3.2 pontban meghatározott program keretében ezzel a területtel kapcsolatos részletes tervek kerülnek kidolgozásra.
- 2Beruházók
Az elmúlt időszak jellemzője a beruházási lehetőségek keresése és a testet öltött befektetéseken keresztül történő gazdaságfejlesztés volt. Meggyőződésem, hogy a nem megfelelően átgondolt és végrehajtott gazdasági invesztíció nem jár fejlődéssel, esetleg növekedésként értelmezhető. Szándékom szerint a beruházók körét úgy kell megcélozni, hogy a fókuszban élesen jelenjenek meg a ma Csurgón már működő gazdasági társaságok és intézmények, a város fejlesztési elképzelései éppúgy, mint a jövőben várhatóan érvényesülő gazdasági trendek.
Az önkormányzat feladatának elsősorban a potens befektetői kör figyelmének felhívását, illetve az információcsere, az esteleges tárgyalási lehetőség – üzletkötés fórumának megteremtését tekintem. A gazdaság élénkítéséhez szükséges tőke bevonásához jó alapokkal rendelkezik Csurgó. A korábbiakban megfogalmazott erőforrások, az eddig elkészült beruházások kiváló kiindulási alapot jelentenek. A hatékony működés, a jövőbe mutató eredmények elérése érdekében célom egy munkacsoport felállítása a hivatalon belül, amely feladata az útkeresés és a hatékony megoldási javaslatok megfogalmazása lesz.
- 3Termelők
Csurgó város termelői gazdasági rétege összetett. Jelen van nehéz és könnyűipari termelő vállalkozás, mezőgazdasági feldolgozó üzem és élelmiszeripari vállalat is. Mint munkáltatók és mint a város adófizetői nagy szerepet vállalnak a település életében. Pozícióik javítása érdekében folyamatos párbeszédre törekszem és az önkormányzat lehetőségeihez mért segítséget a jövőben is megadom.
Mellettük nem hanyagolható el a számos kisiparos, termelő és őstermelő, akik mindegyike részt vállal a város életéből. Feladatomnak tekintem az ő gazdálkodási körülményeinek javítását és ezen túlmenően célom, hogy megteremtsem a feltételét a lehető legtöbb kapcsolódási pont megtalálásának annak érdekében, hogy a helyben előállított érték minél nagyobb mértékben helyben is hasznosuljon.
- 4Szolgáltatók
Csurgó szolgáltatói a helyi körülményekhez adaptálódtak. A lakosság, a vendégként megforduló emberek vásárlóereje és igényei határozzák meg – néhány kivételtől eltekintve − azt a kínálatot, amely a szolgáltatások terén jelen van a városban. A szolgáltatási spektrum, annak jellemzői a város fejlődésével együtt fejlődőképes.
Célom, hogy a szolgáltatói kör is legyen oly módon hálózatba kötve, hogy annak egy magasabb minőség lesz majd az eredménye.
- 4.1Kereskedők
A szolgáltatások köréből kiemelendő a kereskedelem. A termékek és áruk iránti kereslet mindig jelen van. A célom, hogy olyan kereskedelmi légkört és kultúrát teremtsünk Csurgón, amely a helyi lakosokon túl a környékben élők és a turisták érdeklődését is felkeltse. Ehhez a helyi termelők és iparosok hálózatának kialakítására és az árucserét lebonyolítani hivatott fórumra van szükség. A 2.2 pontban megfogalmazott munkacsoport feladata lesz ennek a szolgáltató körnek a legaprólékosabb feltárása és új hálózatba kötéséhez szükséges tervek kidolgozása.
- 4.2Turizmus
A legkiemeltebb szolgáltatási tevékenység a turisztika területén szerepel. Ennek részben az az oka, hogy a turisztikai ágazat helye és szerepe a város vonatkozásában is szigorúan növekvő pályán mozog és az is, hogy a turizmusban rejlő lehetőségek csekély mértékét használja ki a település és szűkebb értelemben vett térsége.
A bakancsos turizmustól az aktív wellnest keresőkig szinte minden turisztikai szegmens elérhető vagy a jövőben elérhetővé válik Csurgón. A Mária zarándokútnak és a környék természeti értékének köszönhetően a bakancsos turizmust kedvelők számára kialakításra került az az infrastruktúra, amely elfogadható szinten szolgálja ki a Csurgóra érkező vendégeket. A turisztika ezen területén a szolgáltatások szerény bővítését és a desztináció turisztikai szereplőinek összekapcsolását látom előttem álló feladatként. A fejlesztésben partnereknek tekintem a Csurgón, illetve a város környékén működő azon gazdasági szereplőket, akik birtokában vagy kezelésében van olyan természeti erőforrás, amely vonzó turisztikai célpont, vagy idegenforgalmi attrakció alapja lehet. A tervek kimódolását a 2.2 pontban megjelölt munkacsoportra bízom.
Az aktív turizmus kedvelői, a wellness iránt érdeklődő vendégkör a szolgáltatások széles körét találja meg a hamarosan átadásra kerülő Csurgói szálloda területén. Az időtöltés színesebbé tétele, a visszajáró vendégkör kiépítése érdekében a városban kiépülő szolgáltatói kör mellé kell szervezni azokat a régióban jelen lévő szolgáltatókat, akik változatos alternatív programokkal lesznek képesek erősíteni a desztináció turisztikai értékét, ezen keresztül nagyobb vendégforgalmat generálni mind a maguk, mind pedig Csurgó szolgáltatásai számára. Ennek az előkészítő, tervező és szervező feladata szintén a 2.2 pontban megjelölt munkacsoport kezében kell lennie.
Speciális területe az idegenforgalomnak a sportturizmus. A Sótonyi László nevével fémjelzett sport- és turisztikai komplexum, a csurgói kézilabda teljesítmény, a régióhoz kötődő triatlon és extrém man események a profi sportolók számára is érdekessé teszik a várost. Az elmúlt évek beruházásai, a környék csekélyebb forgalomterhelése és kulturális-, természeti értékei a kerékpáros turizmus, az amatőr sport iránt érdeklődők számára is vonzó célponttá teszik a várost. A turisztikai terület fejlesztési elképzeléseinek megalkotása során ezt a szereplői kört is figyelembe kell venni.
A jövőben a csurgói gyógyturisztikai lehetőségek kiaknázásának módja és mértéke lesz leginkább fókuszban. Az új turisztikai infrastruktúra központi eleme egy egyedi lehetőséget jelentő gyógy- és rekreációs központ. Tekintettel arra, hogy jelenleg kilenc féle fizioterápiás gyógykezelést és fürdőgyógyászati ellátást támogat a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő, kiemelt feladat a gyógyászati lehetőségek legmagasabb fokú kihasználásának a gyógyturizmus maximális potenciáljának megtervezése és üzemszerű működtetése. Ez a feladat szintén a 2.2 pontban megjelölt munkacsoport előtt áll.
- 5Infrastruktúra
Ebben a fejezetben azoknak a további gazdasági feltételeknek a tárgyalását teszem meg, amelyek nem vesznek részt közvetlenül a gazdasági folyamatokban, de közvetve befolyásolják azok fejleszthetőségét.
Közlekedés
Csurgó a Budapest – Zágráb – Velence vasúti fővonalon fekvő állomással és ömlesztett áru rakodására alkalmas teherpályaudvarral rendelkező település. A vasúti fővonalak fejlesztésére a jövőben is lehet számítani. A kötött pályás közlekedés személy és áruszállítási lehetőségei kimagaslóak, ezért Csurgó abban érdekelt, hogy a személyi- és az áruforgalom előtt nyitott vasúti infrastruktúra fejlesztésére minél előbb és a lehető legnagyobb mértékben sor kerüljön. A vasútállomás, a rakódó terület közvetlen szomszédságában létesült Csurgói Ipari Park komoly lehetőséget rejt, amely kihasználása kiemelt feladata az önkormányzatnak. A személyi forgalom szempontjából intermodális csomópont kialakítása is indokolt, amely kérdés már korábban is napirendre került a város vezetők előtt. A fejlesztés nagy finanszírozási igénye pályázati forrás bevonásával finomítható. Az önkormányzat feladata, hogy az esetleges forrásmegjelenés előtt már rendelkezésre álljanak azok a tereket előkészítő dokumentációk, amelyek a pályázat benyújtásának lehetőségét és sikerét garantálhatják. Ezért felállítok egy munkacsoportot a hivatalon belül, amely feladata Csurgó infrastruktúra fejlesztési lehetőségeinek vizsgálata és a szükséges döntéselőkészítési dokumentációk előállítása lesz.
A város közúthálózatba illeszkedése is kedvezőnek mondható. Az M7 jelű gyorsforgalmi út nagykanizsai csatlakozási pontja a 6819 számú mellékút és a 61 számú főútvonalon keresztül megközelíthető, kényelmes, időben rövid elérést biztosító kapcsolódást jelent. Az utak felújítása a közelmúltban megtörtént. A város csatlakozó külterületi útjai, a helyi termelőket segítő zártkerti nyomvonalak felújítása pályázati forrás bevonása mellett lehetséges. Ahhoz, hogy a jövőben esetlegesen megjelenő források kihasználása biztosított legyen az önkormányzaton belül kijelölt munkacsoport lesz felelős.
A közlekedés kerékpáros résztvevői éppúgy fontosak számomra, mint a gépjárművesek. Célom, hogy a városon belül a lehető legnagyobb biztonságban, Csurgó lehetőségeihez mérten innovatív megoldásokkal segítsük a kerékpárosokat. A településen kívül, a csatlakozó települések között is célszerű a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása, fejlesztése. Ezen a területen nyomvonal kijelöléssel és tervelőkészítő dokumentumok előállításával kell hangolódnunk a lehetséges forrásokra, ezért ennek a területnek a feladatai is a hivatali munkacsoport előtt állnak a jövőben.
A közlekedés szereplőinek tekintem a gyalogosokat is. Ahogy a kerékpárosok, úgy a gyalogosok szintén számíthatnak támogató tevékenységemre a gyalogos forgalom biztonságos és korszerű megoldásainak terén. Célom, hogy időjárástól függetlenül mind nappali, mind az éjszakai gyalogos közlekedés során biztonságos feltételek álljanak rendelkezésre nem csak a gyalogos járdák, gyalogutak és sétányok, de a különböző közlekedési úttípusok kereszteződéseiben is. A gyaloglást az egyik legfontosabb egészségmegőrző tevékenységnek tartom. Megvizsgáltatom annak lehetőségét, hogy sétautak hol és milyen feltételekkel alakíthatóak ki. Ez a feladat szintén a korábban megnevezett munkacsoport asztalára kerül.
A házi kedvencek tartása és a velük való időtöltés az urbanizáció fejlődésével nő. Egyre több eb járja az utcákat. A kulturált kutyasétáltatás biztosítása érdekében meg fogom vizsgáltatni, hogy milyen módon és hogyan alakítható ki az ebek hullatékának felgyűjtést követő tárolása és egy esetleges futtató park kialakítása.
Vízgazdálkodás
Az időjárási körülmények drasztikus változása hatással van az ingatlanok állapotára, a háztáji földművelésre és a parkgondozásra is. A csapadékvizet nem csak elvezetni, de tárolni és felhasználni is tudni kell a jövőben. Míg az előbbi esetben a csapadékvíz befogadó, elvezető árok és csatornarendszer megfelelő kialakítása és üzemeltetése a feladatunk, addig az utóbbi esetben zápor- és egyéb tározó tavak, medencék létesítését, a befogadott víz elosztásának rendszerét kell megalkotnunk. Célom, hogy a város nevéhez hűen, felelősen és jól sáfárkodjon a területére érkező vízzel. Ennek érdekében a műszaki munkacsoportnak ezzel a feladattal is foglalkoznia kell.
Energia
Az infrastrukturális elemek köréhez sorolom az energiatermelés és elosztás kérdéskörét is. Csurgón a természeti erőforrások gazdagsága lehetővé teszi a geotermális-, a nap- és a biomassza alapú megújuló energiatermelési kapacitások kiépítését. Célom, hogy mindhárom területen legyen a városnak javaslata, terve arra vonatkozólag, hogy a közintézmények és városi üzemeltetésű objektumok szintjén, illetve a piaci termelők megjelenése esetén hol, milyen módon és mértékben kerüljenek kiépítésre a különböző energiatermelő üzemek. Alapvetés, hogy a természeti környezet, a városra és környezetére jellemző tájkép ne sérüljön.
3 Településrendezési program
A településvezetők legnagyobb dilemmája annak a tervnek a megalkotása, amely alapját képezi a jövő helységei építésének. Egy-egy falu vagy város jellegét elsősorban az épített környezet minősége, másodsorban az ingatlanok természeti értékekkel történő harmóniája határozza meg. Csurgó város a vidéki mezővárosok minden jellemzőjét magának tudhatja. Fekvése, köztereinek, parkjainak vegetációja, a városképet meghatározó épületei Csurgó jelképeivé váltak. Ezek a védjegyek teszik egyedivé és kiemelkedő értékké Somogy vármegye legnyugatibb járásszékhelyét. A mindenkori városvezetés feladata, hogy úgy vezesse át a települést a XXI. század modernitásába, úgy alkalmazza a technológia vívmányait, hogy közben az évszázados értékek is megmaradjanak. A településkép meghatározásához az alábbi programot adom.
- 1Közterületrendezés
A környezet minősége komoly determináló szerepet tölt be mind a helyben lakók, mind a településre látogatók körében. Pusztán a közparkok állaga, ápoltsága, a települést behálózó infrastruktúra és a vonalas létesítmények mellett telepített növényzet gondozottsága sokat tesz hozzá a város megítéléséhez. A közterületek növényzete az idő előrehaladtával éppúgy öregszik, mint az épített infrastruktúra. Állaguk romlik, megújításuk folyamatos feladatot jelent.
Csurgó eddig felépített értékeinek megőrzését kötelességemnek érzem. A közterületrendezési tervek pontos megismerését követően, a város lehetőségeit szem előtt tartva parkrehabilitációs programot indítok. A program végrehajtásához szükséges tervek megfogalmazását, a feladatok végrehajtását a Csurgói Városüzemeltetési Kft. munkatársaitól várom.
- 2Településüzemeltetés
Csurgó város üzemeltetése rendkívül szerteágazó, komoly pénzügyi-, tárgyi- és humánerő logisztikát igénylő, speciális feladat. Elemét képezi a műszaki berendezések üzembiztos működtetése éppúgy, mint a közétkeztetés megfelelő színvonalú biztosítása. Tekintettel arra, hogy ezen a területen a legfontosabb feladat a zavartalan működés biztosítása, a területtel kapcsolatos programomnak mást nem tekintek, a jövőben mindent megteszek annak érdekében, hogy a zavartalan és elfogadható színvonalú üzemelés jellemezze Csurgót.
- 2.1Energiahatékonyság
A XXI. század fő elvárása a fenntartható működés valamennyi település szintjén. A legújabb kor a fejlettség egyik mutatószámaként a felhasznált energia mennyiségét határozta meg. Mára az is fontossá vált, hogy ez az energia milyen forrásból és milyen módon, hatékonysággal kerül felhasználásra.
Csurgó szerencsés helyzetben van. A napsütéses órák száma a napsugárzásban rejlő energia szintjén, a föld mélyén rejlő hőenergia pedig a geotermikus energia szintjén jelent kiaknázható lehetőségeket. Ennek a két rendkívül tiszta természeti erőforrásnak lehet jó kiegészítője a biomasszában tárolt energiamennyiség hasznosítása.
Célom, hogy a város infrastrukturális fejlesztésével olyan irányt vegyen, amely az Európai Uniós irányelvek, Magyarország által megfogalmazott fenntarthatósági kritériumok mentén károsanyagkibocsátás nélkül helyben előállított és felhasznált, a lakossága szintjén is tudatos település legyen. A fenntartható város képe így az energiahasználat rendezésével alakul ki és nyeri el azt a képet, amit programom címében fogalmaztam meg. Mivel az energia kérdéskörét kiemelten fontosnak tartom, „Csurgó – a tiszta energia forrása” program indítása mellett döntöttem.
- 3Allokáció
Csurgó több, mint egy vidéki kisváros. Több, mint egy tizenhat-ezer lakost számláló járásszékhely. Csurgó az a város, amely forrás a jövőhöz. A város értékei, a városban felhalmozott tapasztalat, tudás- és szolgáltatások akkor válnak igazán értékessé, ha megosztva széles körben kerülnek megismerésre, alkalmazásra, majd tovább gondolásra.
Célom, hogy a város példát mutatva előzze meg a jövőben felmerülő kihívásokat. El szeretném érni, hogy a járás elől járjon az együttműködés, az összefogás terén. Partnerséget szeretnék kötni, hogy együttműködési szövetség jöjjön létre regionális szinten a Dél-Somogyi régió, a Dél-Dunántúli desztináció szintjén.
Hosszú út vezet egy ilyen célú és jellegét tekintve ekkora ívű vállalás beteljesítéséhez. Első lépése a párbeszéd, a közös ötletbörzék ösztönzése és megvalósítása. Majd az egymás értékeinek, hiátusainak megismerését követő kooperáció, közös program alkotása. A képviselő testület megbízatási ciklusában kiemelt feladatnak tekintem a tudástranszfert létrehozó kapcsolatépítést, a szinergiák keresését. Polgármesteri programom ennek szellemiségében készítettem el és állok a végrehajtása elé.